Få checket om niveauet for kvalitetsledelse passer til din virksomhed
Her er en metodebeskrivelse, der kan skabe afklaring for, om din virksomhed har fordele ved at rykke et niveau højere:
ISO 9001 hviler på 7 principper for kvalitetsledelse
- kundefokus
- lederskab
- personers engagement
- procesorientering
- forbedringskultur
- vidensbaseret beslutningstagning
- styring af relationer
Tag nu punkt for punkt og overvej om der er et potentiale for forbedring i hvert princip.
Eksempel: Når du tænker på lederskab, synes du, der er et potentiale, hvis din virksomhed var bedre til at fastholde de gode medarbejdere. Du oplever en årlig personaleudskiftning på over 20%, og synes det optimale ville være 5-10% ud fra de store værditab, der er ved hver ansættelse.
Værditab eller omkostninger
Nyere teorier indenfor kvalitetsledelse – som f.eks. lean og Timwoods – fokuserer på spild og det værditab, der er forbundet hermed. Formålet med at tænke i værditab er, at alle omkostninger tages med – også de der ikke er umiddelbart synlige.
Værditabene kan opgøres ved at gennemgå nedenstående liste, som er til inspiration og ikke nødvendigvis udtømmende for netop din virksomhed.
- tabte kunder
- tabte kontrakter
- usikker strategi
- oversete risici og muligheder
- udbedring af fejl og mangler
- behandling af klager og mangler
- behandling af garanti- og erstatningssager
- unødvendig ressourcespild
- tab af omdømme
Meningen med metoden er, at den skal give et overblik om din virksomheds kvalitetsledelse er på rette niveau og hvis ikke – hvilken økonomi har du til rådighed til at komme på et højere niveau. Min tommelfingerregel siger, at du kun skal søsætte udviklingsprojekter, hvis tilbagebetalingstiden er 2 – maks. 3 år.
Hvis du er i en situation, hvor du mener din virksomheds niveau for kvalitetsledelse er for høj, er metoden ikke velegnet. Det kommer der et metodeforslag til senere.
Håber du finder denne metode inspirerende.