Forandring – er det farligt?
Verden er i konstant forandring, ligesom vi mennesker – dette er et faktum, man ikke kan se bort fra, og derfor bliver organisatoriske forandringer et vilkår for, at virksomheder kan overleve. Det handler ikke om, at virksomheder skal gennemgå store forandringer, men som Albert Einstein sagde:
“We can’t solve problems by using the same kind of thinking
that we used to create them.”
Altså bliver forandringer nødvendige for, at virksomheder er i bevægelse, udvikler sig og følger tidens tendenser.
Ordet forandring klinger bare ikke altid lige godt i alle medarbejderes ører, da det sættes i forbindelse med ændring i arbejdsvaner, -rutiner og -rytmer. Lige netop dette er vigtigt at være bevidst om, når der skal gennemgås en forandring i virksomheden – medarbejderne er nemlig ikke bange for forandringer, men for at blive forandret. Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed sikrer en god proces, når forandringer skal gennemføres.
Et godt råd, når man som virksomhed skal gennemføre en forandring, er at have fokus på 3 faser, som organisationsforsker John P. Kotter beskriver som; optøningsfasen, gennemførselsfasen samt fastfrysningsfasen.
Optøningsfasen
Optøningsfasen handler i høj grad om at forberede alle i virksomheden på, at en forandringsproces igangsættes. Dette gøres ved, at sikre at:
– hele virksomheden får en forståelse af, at denne forandring er nødvendig
– personerne på de ledende poster i virksomheden står sammen om at skabe forandringsprocessen.
– der laves en klar vision og strategi for forandringen.
– strategien og visionen bliver kommunikeret klart ud til alle i virksomheden.
Denne fase er vigtig for at mindske den modstand, der kan opstå, når forandringen implementeres, fordi at fasen sikrer, at alle i virksomheden har kendskab til, hvorfor forandringen er vigtig og strategien for, hvordan forandringensprocessen implementeres.
Gennemførelsesfasen
I gennemførelsesfasen er selve forandringensprocessen igangsat, her er det vigtigt at:
– sikre, at medarbejderne tager initiativ i forandringen og kommer med ideer.
– der skabes kortsigtede resultater, der opretholder følelsen af, at forandringen er nødvendig.
– resultaterne benyttes til at ændre arbejdsmåder, strukturer og retningslinjer i virksomheden, så det passer til forandringens vision.
Fordi det er i denne fase, at selve forandringen sker, er det vigtigt, at alle i virksomheden tager del og føler ejerskab over forandringen. På denne måde sikrer virksomheden, at alle oplever de sejre, som forandringen skaber, og derfor nemmere kan ændre arbejdsmåder og strukturer i virksomheden.
Fasfrysningsfasen
I denne sidste fase handler det om at sikre, at forandringen bevares i virksomheden. Dette gøre ved at:
– forankre de nye arbejdsmåder i kulturen
Fastfrysningsfasen skal altså være med til at sikre, at forandringen ikke kun bliver midlertidig, men at den indarbejdes i virksomhedens kultur og vaner og bliver en naturlig del af arbejdsdagen.
Forandring er altså ikke farligt, hvis man har fokus på selv processen og ikke kun målet!