Interim løsning – et værdifuldt alternativ
En interim løsning tilfører en dynamisk ressource til organisationen, når der opstår et særligt behov. Årsagerne kan være mange, f.eks. projekt- og programledelse, vækst eller transformation, turn around eller omstruktureringer, ønske om resultatforbedringer, international ekspansion, krisehåndtering, sammenlægninger eller opkøb, produktudviklinger eller lancering, eller et akut behov for bemanding af en kritisk post indtil en ny ressource er fundet.
Fordele ved en interim løsning
Interim medfører nye ledere og specialister, der i samarbejde med organisationen og det eksisterende team går målrettet efter en effektiv løsning, hvor team og organisation tager ejerskab som en lærende organisation. Det er højt kvalificerede og erfarne mennesker, ofte senior-profiler, der har løst lignende udfordringer med gode resultater. Interim medarbejdere er typisk dygtige til at involvere og engagere kollegerne i projektet og der er ingen ”hvedebrødsdage”, da de som specialister har ressourcerne til at komme flyvende fra start. Som hands-on mennesker er de vant til at præstere og brænder for lige præcist den problemstilling, de er hentet ind for at løse.
Hvordan kan en interim løsning være effektiv?
Interim medarbejdere er ofte objektive og resultatorienterede specialister, der uden at være bundet af interne sociale relationer, hierarki og historik og fri for den emotionelle tilknytning til brandet eksekverer den bedste løsning på effektiv og professionel vis og sikrer forankring i organisationen, hvor de indgår som en aktiv del af teamet. En talentfuld interim medarbejder formår at aktivere organisationens eksisterende kompetencer og dermed forankre ejerskabet i organisationen også efter interim perioden er slut. Interim medarbejderen er en værdifuld sparringspartner, der hjælper det team han/hun indgår i til at komme sikkert igennem processen.
Sådan sikres at interim løsningen bliver en succes
Du kan sikre din interim løsning ved at interim medarbejderen har følgende egenskaber:
- En stærk track record for tilsvarende opgaver
- Forandringsvilje og indlevelsesevne
- Gode kommunikationsevner
- Gode motivations- og samarbejdsevner
- Et højt energiniveau
- Stor ledererfaring
- Beslutnings- og gennemslagskraft
- Analytiske evner
- Commitment til opgaven
- Bevidsthed om at opgaverne skal videreføres af en anden